De fabriek

Waar ambacht en innovatie samenkomen

Onze vakmensen werken met het beste hout in de modernste machinale timmerfabriek van Nederland. Die combinatie is niet te kloppen.

Banner afbeelding

Van opslag tot transport

Iedere dag maken we zo’n 450 onderdelen voor vele kozijnen, ramen en deuren. Hierbij legt elk onderdeel een hele route af. Een rondje door onze timmerfabriek.

We gebruiken vooral lange balken die gevingerlast zijn – een vingerlas is een houtverbinding. Dit is beter voor de ‘rek en trek’ van het hout en zorgt voor het minste afval. Om het hout goed te kunnen verwerken, bewaren we het in een geconditioneerde opslag. Hier houden we het vochtgehalte van het materiaal op peil, zodat het zo min mogelijk werkt.

project afbeelding
project afbeelding

Afkortzaag

De eerste machine in het proces is de zelfoptimaliserende afkortzaag, aangestuurd door machine-files van onze werkvoorbereiders. De machine meet de lengte van de balk én optimaliseert deze. Zo beperken we het houtafval. Ook zaagt de machine ‘foute’ stukken uit de balk. De bediener geeft die aan met een krijtstreep.

Vierzijdige schaafmachine

Hier geeft de bediener de houtmaat in, waarna de schaafmachine zichzelf volautomatisch instelt. Dit apparaat beschikt over zes schaafassen, zodat de balken maar één keer door de machine hoeven. Dankzij het snel-wissel-systeem op de schaafkoppen kunnen we gemakkelijk van gereedschap wisselen. Hiermee komen we snel tot het gladste resultaat.

Conturex 214

Onze werkvoorbereiders sturen de Conturex 214 aan. Op dit CNC bewerkingscentra worden de onderdelen van de kozijnen, ramen en deuren compleet geproduceerd. Allemaal voorzien van de goede sponningen en boorgaten, en eventueel van inkrooswerk voor het hang- en sluitwerk. De bediener hoeft alleen maar een optische controle uit te voeren. Zijn de onderdelen klaar? Dan kan het product geassembleerd worden.

Biesse Rover C

Deze CNC bovenfrees is geschikt voor zware en complexe bewerkingen, die de machine op basis van onze tekeningen uitvoert. Omdat deze vijfassig gestuurd is, kunnen we hier vrijwel alle vormen mee maken. Dat maakt ‘m geschikt voor onder meer plaatdeuren, mallen, onderdorpels en toogkozijnen. Ook frezen we hierop digitaal ingemeten ramen.

Assemblage en voormontage

Op deze afdeling worden de kozijnen, ramen en deuren volgens tekening geassembleerd. Dit doen we met hydraulische persbanken. Daarna worden de producten verder voorbewerkt, nagekeken op oneffenheden, ingeschilderd en voorzien van eventuele spouwlatten, rekken of andere bewerkingen.

Transportrailsysteem

Vervolgens voorzien we de producten van haken en hangen we ze op aan traversebalken. Het transportrailsysteem weet precies welk verfsysteem nodig is (gronden, voorlak of aflak en eventueel schuren), welke kleur erop moet en welke route het product moet afleggen naar de verfspuitrobots.

Verfspuitrobots

Als de kozijnen, ramen en deuren bij de verfspuitrobots aankomen, creëert de scanner een image van het product. Dit spuiten de robots na, waarbij de laagdikte, de kleur en het verfsysteem al zijn meegestuurd met de traversebalken. Ze weten dus precies wat ze moeten doen. Eventuele kleurwisselingen gaan volautomatisch. Daarna gaan de producten naar de droogkamer.

Afmontage

Hier krijgen de kozijnen een kunststof, glasvezel of hardstenen onderdorpel. Ramen en deuren voorzien we van hang- en sluitwerk en hangen we af in de kozijnen. Ook brengen we op deze afdeling voorglaslatten, plaatwerken en dpc-folies aan.

Beglazings- en inpaklijnen

Tot slot plaatsen we het glas en kitten we dit af. Eerst de ene kant en daarna de andere kant. Vervolgens kunnen we de kozijnen, ramen en deuren inpakken in een sterke folie. Is ook dat gebeurd? Dan gaat alles de vrachtwagen in: op weg naar de juiste bestemming!

Afbeelding van persoon van de qoute
’’

“Met de juiste aanraking laat hout zich tot alles vormen”

Patrick Habraken

Bedrijfsleider